Kurderne tabte terræn – men klarede spærregrænsen

Valget i Tyrkiet fandt sted i en stemning af terror og indskrænkning af demokratiet. Alligevel kom det kurdiske venstrefløjsparti HDP ind i parlamentet. Enhedslistens Kurdistan-solidaritetsgruppe havde organiseret en delegation med 12 kommunalpolitikere fra Enhedslisten og SF.

Mikael Hertoft Rød+Grøn

Optakten til det tyrkiske valg bar stærkt præg af terrorbomber og anholdelser af regeringspartiernes politiske modstandere.

– Der var en massiv stemning af undertrykkelse, især i de kurdiske områder. Vi besøgte landsbyer, hvor vandet var blevet lukket – de selvsamme steder, hvor befolkningen tidligere har stemt på HDP, fortæller Deniz Benli, som er skribent på den kurdiske hjemmeside Nudem.dk og med i Enhedslistens valgdelegation.

– HDP oplyste, at mindst et par tusind af partiets aktivister blev tilbageholdt op til valget. Der var også mange eksempler på folk, som kunne stemme sidste gang, men som nu ikke var på valglisterne, og historier om offentligt ansatte, der fik besked på at stemme på regeringspartiet og fotografere stemmesedlen, fortæller Deniz Benli.

Regeringspartiet uddeler privilegier

For flere af Enhedslistens valgobservatører var turen en stærk oplevelse.

– Det var tydeligt, at i områderne, hvor opbakningen til regeringspartiet er svag, er forholdene meget primitive, mens vilkårene er bedre de steder, hvor man er gode venner med AKP, fortæller Steen Andersen, der repræsenterer Enhedslisten i Brøndby.

– Vi så det f.eks. hos alamitterne, der er kurdere og ikke bliver anerkendt som muslimer. Her var forholdene og befolkningens generelle sundhedstilstand meget dårlig. Men de blev simpelthen så glade, da vi kom. De var rørt over, at der var danske parlamentarikere, der interesserede sig for deres demokratiske rettigheder, fortæller Steen Andersen, der fik et klart indtryk af, at regeringspartiet presser folk til at stemme “rigtigt” ved at skrue på privilegierne.

– Det kan måske være forklaringen på, at en landsby, vi var i, ved valget i sommer stemte på HDP og i november stemte på AKP, bemærker han.

Observatører truet med anholdelse

Enhedslistens delegation var opdelt i undergrupper, og de fleste fik lov at arbejde uhindret. En enkelt gruppe blev dog truet med anholdelse.

– Da vi havde været på syv valgsteder, blev vi stoppet af det lokale politi, som bad os om at forlade området. De truede med, at vi ville blive anholdt, hvis vi viste os på flere valgsteder. Det var i modstrid med, hvad den nationale valgkommission havde sagt, men det var de åbenbart ligeglade med, fortæller Bjarne Overmark fra Beboerlisten i Randers.

Observatørerne fra OSCE (de europæiske landes officielle observation) har efterfølgende kritiseret det tyrkiske valg for “den voldelige atmosfære, den stærkt indskrænkede ytringsfrihed og de mange arrestationer af partimedlemmer og kandidater – først og fremmest fra HDP”.

Selvom HDP gik tilbage og Erdogan fik dit flertal, mener Deniz Benli dog, at valgresultatet har kurdiske lyspunkter.

– Erogans mål var at få valgt et nyt parlament, hvor HDP ikke var med. Men HDP kom ind, og det er en kæmpe sejr, når man ser på de helt horrible forhold, valget blev gennemført under. Og det er et signal til Tyrkiet om, at kurderne er en del af samfundet og skal tages seriøst, konkluderer han.