Når økonomien ikke hænger sammen i regionerne

Af: Lole Møller, Socialpolitisk Udvalg

Enhedslisten har forladt budgetforhandlingerne i fire ud af fem regioner

Regionerne står uden tilstrækkelige midler til at løse, de opgaver, som de er sat i verden for.

Der hugges en hæl og klippes en tå. Det medfører forringelser for patienter og personale i ét i forvejen presset sundhedsvæsen. Den kollektive trafik forringes og ruter spares væk.

Rød+Grøn har spurgt Enhedslistens forhandlere om, hvordan de vurderer situationen i de enkelte regioner.

– Det er pinligt og uforståeligt, at vi i regionerne sidder og diskuterer, hvor vi skal spare, og hvad vi kan skære væk, mens vi hører regeringen prale med, at der er penge nok, og statskassen bugner. Dette paradoks er svært at forklare ude i sygehusafdelingerne, der lukker sengepladser og løber stærkere og stærkere. Når man med åbne øjne gør det offentlige sundhedsvæsen ringere, må det være fordi man har en dagsorden om at hjælpe de private aktører, udtaler regionsmedlem Lars Mogensen, Region Syd. Der var efter en elendige økonomiaftale ikke noget at forhandle om.

Og der har været stigende aktivitet hos de private sygehuse. Regioner har allerede nu købt 14 % flere operationer i det private i forhold til sidste år.

Nej tak til mere ulighed i sundhed

Fra Region Nordjylland forklarer regionsmedlem Susanne Flytkær, hvorfor Enhedslisten heller ikke her kunne være med i budgetforliget.

-Det afgørende har for det første været lukning af Center for patientstøtte, hvor vores brobyggersygeplejersker, børnebrobyggere og indsatsen for socialt svage patienter foregår. Dernæst bliver der tale om en reduktion af puljer til arbejdsmiljø, rekruttering og fastholdelse. Endelig er der ingen midler til opbygning af affaldssortering på hospitalerne, som er en ny lovpligtig opgave.

Vi har stillet ændringsforslag om tilbagerulning af disse besparelser og nye midler til affaldssortering. Vi finder dels finansieringen ved reduktion af robusthedspuljen, dels ved at bruge af opsparede midler til udflytning til det Ny Universitetshospital, som er forsinket, slutter Susanne.

Uacceptable besparelser

-Lad os starte med det positive først, fortæller Eva Hyllegaard, der er sekretær i Region Hovedstaden. Her lykkedes det alle partier at nå til enighed om en delaftale, hvor vi stort set undgår besparelser på busser og tog. Anderledes gik det på sundhedsområdet, hvor det var umuligt for Enhedslisten at få de andre partier til at rulle de besparelser tilbage, der er udsigt til på hospitalerne. De besparelser er uacceptable, da vores personale er hårdt pressede i forvejen, understreger Eva.

-Regeringen har afsat ekstra penge på finansloven i 2024, hvor Region H står til at få 109 mio.kr. Vi ønsker at bruge dem til at reducere besparelserne markant, de andre vil gemme dem til stigende medicinpriser. Vi støtter forslaget fra Medicinstilskudsnævnet om at fjerne tilskuddet til Ozempic. Endelig ønsker vi mindre beløb hensat til diverse reserver. Hermed frigøres samlet de nødvendige 181,2 mio. kr., så vi undgår besparelsen på 300 årsværk og sengepladserne, og helt undgår besparelser i psykiatrien. Det har været meget vigtig for os, påpeger Eva.

Et bizart budgetforlig i Region Midt

Økonomiaftalen mellem regering og Danske Regioner og det sædvanlige bloktilskud tilfører slet ikke penge nok til Region Midt. Det skal dække flere ældre borgere med et større og større behov for sundhedsydelser, stærkt stigende medicinudgifter og stærkt stigende udgifter til de praktiserende læger, som følge af flere konsultationer og en ny overenskomst. Endelig tager aftalen slet ikke højde for inflationen og de stigende priser, fremhæver regionsmedlem Else Kayser. Region Midt står med et sparekatalog på ca. 300 millioner kroner. De konkrete spareforslag kendes ikke før december. Det er som at købe katten i sækken eller være tilskuer til et isbjerg, hvor vi kun kan se de 10 % af bjerget og med en risiko for en efterfølgende tsunami af sammenbrud.

Det er noget andet, der er behov for, Enhedslisten har peget på konkrete forslag til transformation af sygehusvæsenet: En bedre balance mellem opgaver, ressourcer og bæredygtighed, mere forebyggelse, sundhedsfremme og rehabilitering inden for somatik og psykiatri. Større indsats over for ulighed i sundhed for at mindske presset på akutafdelinger, skadestuer og vagtlægeordninger. Og så skal vi hjemtage opgaver fra privathospitalerne.

Enhedslisten er med i budgetforliget i Region Sjælland

Her er det lykkedes at forhindre forringelser på den kollektive trafik, og det har været helt afgørende for, at Enhedslisten gik med i det endelige forlig. Det er vigtigt for den grønne omstilling, vigtig for en meget stor gruppe borgere. Det betyder ikke, at der ikke skal spares. Men vi er meget tilfredse med, at ingen af de administrative besparelser, som regeringen har pålagt regionen i 2024, vil ramme det faste personale. Der er fundet 3 millioner ved at spare på eksterne konsulenter. Enhedslisten har lagt meget vægt på at skabe sikkerhed og tryghed for medarbejderne på Regionens institutioner.

Uholdbar situation

Som ansatte i fem regioner skriver til Folketinget:

Sundhedsvæsenet lider i stigende grad under den økonomiske underfinansiering. Når der afsættes midler, er de enten forlods bundet til nye opgaver eller tilvejebragt gennem besparelser i det selvsamme sundhedsvæsen. Underfinansieringen har ført til nedskæringer og besparelser på områder, der er afgørende for både pleje og behandling. Vi medarbejdere løber hurtigere og hurtigere for at kompensere, men det er bare ikke nok. Sundhedsvæsenet kan ikke imødekomme udviklingen i antallet af patienter og de tiltagende komplicerede forløb inden for den afsatte økonomi.

Der er ikke kun brug for et kommunalt oprør, regionerne trænger også til et.