Nicaragua: Hver dag er en kamp for en fred og demokrati

Det nicaraguanske folk er træt af landets årelange sociale og økonomiske deroute og ønsker reelle løsninger på bordet. Det fortæller Suyen Barahona Cuan, forkvinde i partiet Movimiento Renovador Sandinista, i forbindelse med sit første besøg i Danmark.

Hanan Chemlali, Udenrigspolitisk rådgiver

Tusindvis har forladt Nicaragua, nogle med ønsket om et bedre liv i nabolandet Costa Rica, andre fordi de og deres familier er truet på livet.

Sådan har nicaraguanernes hverdag været i årevis. Alene siden 18. april 2018, hvor protesterne mod Præsident Daniel Ortegas styre kulminerede, er 400 nicaraguaner dræbt og 777 personer politisk fængslet.

Suyen Barahona Cuan, som er forkvinde i Movimiento Renovador Sandinista, er inviteret til Danmark af Enhedslisten i forbindelse med en forundersøgelse i Nicaragua, der er finansieret af Danish Institute for Parties and Democracy (DIPD). Hun fortæller, at undertrykkelsen kan mærkes alle vegne og rammer både civile, journalister, aktivister og folk fra NGO’er.

– Adskillige journalister og deres familier er flygtet på grund af trusler mod deres liv. Civilsamfunds- og menneskerettighedsgruppers juridiske status er blevet fjernet, og mange af de aktive bliver personligt chikaneret, fortæller hun.

Studerende, feminister og bønder står sammen

Nicaragua er ikke alene presset økonomisk men i særdeleshed også socialt og politisk. I august 2018 konkluderede en FN-rapport bl.a., at landets regering står bag systematisk undertrykkelse af befolkningen. Der har ligeledes været adskillige beretninger om sundhedspersonale, dommere og skole- og universitetslærere, som er blevet fyret for at have støttet eller hjulpet demonstranter.

Suyen Barahona Cuan er trods omstændighederne langt fra nedslået. Det skyldes blandt andet den voksende organisering på tværs af sociale og politiske grupper og bevægelser.

– Vi ønsker og kæmper alle for at opnå store forandringer. Demokrati og retfærdighed. Og vigtigst af alt så insisterer vi på en fredelig og forenelig overgang, forklarer hun.

Ud over de politiske grupper består oppositionen til Ortega-styret af bl.a. unge studerende, den feministiske bevægelse og bondebevægelsen, der er en af Nicaraguas vigtigste bevægelser.

Kræver valg i år

Suyen Barahona Cuan er fortrøstningsfuld og tror på, at den mangfoldige opposition vil skabe forandringer. Sammen ønsker de at gøre op med Ortegas magt over landets domstole og valgmyndighed ved at reformere landets valgsystem og sikre frie, transparente og retfærdige valg.

– Vi er nødt til at indgå i dialog gennem valgreformer og frie og retfærdige valg. Vi kræver derfor også, at præsidentvalget afholdes i år og ikke først i 2021, understreger hun.

De seneste meldinger fra landet er, at Ortega-styret er gået med til at løslade over 700 fængslede demonstranter inden for de næste tre måneder mod at genoptage fredsforhandlingerne mellem styret og oppositionen. Men oppositionens krav om at fremskynde præsidentvalget afvises blankt.

– Vi tror stadig på en fredelig overgang. Vores opposition er forskelligartet og fuld af håb. Det nicaraguanske folk kæmper for social retfærdighed, endda med livet som indsats, for fred og demokrati. Vi kæmper for at stoppe undertrykkelses- og voldsspiralen. Vi kæmper for fred, og vi ønsker international solidaritet.