Ny infrastrukturaftale: Dansk Folkeparti er ikke til at stole på

Af:

Regeringens infrastrukturudspil på over 100 mia. kr. fokuserer næsten udelukkende på motorvejsasfalt. Samtidig løber Dansk Folkeparti fra aftalen om Togfonden og er med til at udsulte den kollektive trafik i yderområderne.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Står det til regeringen og Dansk Folkeparti, skal der i fremtiden satses på bilisme, når Danmarks infrastruktur skal udbygges. Samtidig ønsker blå blok at droppe Togfondens anden fase.

Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, finder det beskæmmende at se, hvordan Dansk Folkeparti løber fra aftalen om Togfonden.

– Man må bare sige, at Dansk Folkeparti ikke er til at stole på. Heldigvis tyder meningsmålingerne på, at der efter et valg er et solidt flertal bag Togfonden, siger han og minder om, at Dansk Folkeparti taler meget om, at landet skal hænge bedre sammen.

– Med den her plan er Dansk Folkeparti med til at udsulte den kollektive trafik i yderområderne ved at tage penge fra de regionale jernbaner. Det rammer alle, der bor uden for de store byer, hårdt.

Asfalt på hjernen

Regeringens ministre ynder at tage grønt slips på, når aftaler og udspil skal præsenteres som grønne. I en tid, hvor der er brug for at få flyttet flere over i den kollektive trafik for klimaets skyld, har regeringen dog lagt det grønne slips på hylden og har kun asfalt på hjernen, konstaterer Henning Hyllested.

– Dette udspil er til landets bilister. Regeringen har ikke det mindste fokus på at skabe en infrastruktur, der understøtter bæredygtig transport, påpeger han.

Hvis det stod til Enhedslisten, skulle der investeres massivt i cykler, busser og jernbaner.

– At blive ved med at bygge og udvide veje har helt og aldeles intet perspektiv, for efter få år vil de selvsamme nyanlagte motorveje igen være fyldte. Vi bliver simpelthen nødt til at gøre noget for at få flere til at vælge cyklen, bussen og toget, understreger Henning Hyllested.