Overlad ikke sundhed til industrien

Vi skal sikre vacciner og antibiotika gennem andet og mere end økonomisk incitament, mener sundhedsordfører Stine Brix.

Danmarks forsvar mod pandemier blev svækket, da Statens Seruminstituts vaccineproduktion for nylig blev solgt til en sheik, mener Stine Brix.

For lidt over ti år siden, hvor regeringen også var borgerlig, droppede man at sælge vaccineproduktionen. Bland andet fordi en analyse foretaget af Rigsrevisionen viste, at egenproduktionen gavnede beredskabet.- Konkret så vi det efter 11. september, hvor man internationalt frygtede, at terrorister kunne bruge kopper som biologisk våben. Det er et ekstremt dødeligt virus, som er udryddet, men stadig findes i laboratorier. Og da var Danmark hurtigere end andre lande til at få et beredskab mod kopper, fordi vi havde vores egen vaccineproduktion, påpeger Stine Brix.

– Nu har vi kun pandemivaccinegarantien tilbage, og den afhænger jo af, at en virksomhed udvikler en vaccine og laver nok af den.

Brug for nordisk samarbejde om antibiotikaudvikling

Det er et grundlæggende problem, at vi er afhængige af medicinalindustriens luner. Dels når det gælder adgangen til eksisterende typer antibiotika, men også i forhold til udviklingen af nye.- Der er ikke kommet ny antibiotika i 32 år! For at undgå resistens er setup’et jo at bruge antibiotika så sjældent og så kort som muligt. Det er en dårlig forretning. Så hellere udvikle lægemidler, som du skal spise hver dag i resten af dit liv, mener Stine Brix.Hun ser en kløft mellem industriens interesser og samfundets behov. Hvis vi vil undgå, at folk i fremtiden dør af banale infektioner, skal der politisk handling til.

– Det kunne måske være godt med et nordisk samarbejde om at sikre de antibiotikatyper på hylden, som vi gerne vil bruge. Og vi kunne afsætte midler til forskning i antibiotika med krav om, at det skal være open source. Det fungerer i forhold til andre typer ikke-profitabel medicin.