Reglerne for partistøtte skal strammes

I marts kom det frem, at Venstre er blevet idømt bøder for at skjule økonomiske donationer til partiet fra offentligheden. Enhedslisten finder hemmeligholdelsen af de politiske pengestrømme foruroligende og foreslår stramninger af reglerne for privat partistøtte.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Befolkningen har krav på at få fuld indsigt i, hvem der sponsorerer partiernes valgkampe. Det mener Enhedslistens demokratiordfører Pelle Dragsted, der er foruroliget over, at regeringspartiet Venstre har skjult en række donationer til partiets politikere.

– Hvis vælgerne skal kunne sætte deres kryds på et oplyst grundlag, så skal de kunne se, hvilke økonomiske interesser, der står bag de enkelte partier, påpeger han.

Toppen af isbjerget

Først kom det frem, at Britt Bager, Venstres politiske ordfører, har modtaget 100.000 kr. fra en unavngiven donor – men fordelt på fem donationer á 20.000 kr. Grænsen for, hvor mange penge, man må give til politikere, uden at ens navn bliver offentliggjort, er netop 20.000 kr.

Siden kunne Politiken afsløre, at også Venstres Marcus Knuth har modtaget en anonym donation på 40.000 kr. – fra erhvervsmanden Fritz Schur, viser det sig, der kanaliserede pengene fra to forskellige selskaber.

Pelle Dragsted er bekymret for, at de seneste sager blot er toppen af isbjerget.

– Det nytter ikke noget, at det kun er når kritiske journalister graver, at de her ting kommer frem. Derfor vil vi nu prøve at samle et flertal i Folketinget for en egentlig kontrolmyndighed, der holder øje med partistøtten, som vi kender det fra Norge og Sverige, forklarer han og fortsætter:- Samtidig bør vi stramme reglerne for partistøtte, så det ikke længere er muligt at hemmeligholde sine donorer ved at kanalisere pengene gennem de såkaldte erhvervsklubber. Det er en omgåelse af reglerne om offentlighed, hvis f.eks. en kvotekonge kan skjule sin støtte til Venstre ved at gemme sig bag en erhvervsklub, siger Palle Dragsted.