Retning: Et historisk udgangpunkt

Valgkampen førte ikke kun til et historisk stort flertal mod Lars Løkke som statsminister, men også til et forhandlingsforløb og en såkaldt forståelsestekst, der ikke er set før i danmarkshistorien. Aldrig før har Enhedslisten stillet betingelser for at kunne pege på en socialdemokratisk regering, og aldrig før har der været et lignende forhandlingsforløb. Det betyder også, at vi også nu står med et historisk godt udgangspunkt for rent faktisk at bruge det nye flertal til reel forandring og forbedring.

Vi har allerede nu forpligtet regeringen på løfter om en af de mest ambitiøse klimalove i verden, minimumsnormeringer i daginstitutionerne og forbedringer, der kan mærkes på sygehuse og i ældrepleje. De har lovet os få, men trods alt forbedringer på udlændingeområdet, og ikke mindst at uligheden skal mindskes, og at den økonomiske politik skal ind på en helt ny kurs. Med andre ord fik vi en klar garanti for, at det er slut med reformer, der tæsker løs på syge og arbejdsløse, hæver pensionsalderen eller giver skattelettelser til de rigeste.

Det er helt tydeligt, hvor tingene ville se helt anderledes ud, hvis Enhedslisten havde skrevet papiret alene. Det gælder ikke mindst behandlingen af mennesker på flugt, og de af os, der er ramt af arbejdsløshed eller sygdom. Men det giver håb, når man læser de 18 sider, synes jeg. For de fleste vil det også være tydeligt, hvor Enhedslisten har sat klare aftryk. Meget tegner godt, men vi skal samtidig huske, at selvom det er historisk, er det stadig kun et udgangspunkt.

Det bliver Enhedslistens opgave at kæmpe for, at de mange løfter bliver til forandring. Det bliver vores opgave at fortsætte kampen for syge og arbejdsløse og en human udlændingepolitik over for socialdemokraterne. Og det bliver vores opgave igen og igen at tage kampen om den økonomiske politik med Radikale Venstre, når de forventer, at Thorning-tidens nedskæringer skal gentage sig.

Med andre ord: jeg håber, at I alle sammen har fået tanket op i ferien. Vi har meget at gøre, og jeg glæder mig til at gøre det sammen med alle jer!

Pernille Skipperpolitisk ordfører