Temperaturen på handicapområdet

Af: Jan V. Jakobsen, kontaktperson Handicappolitisk udvalg

I mange kommuner giver “skal-opgaver” en kaotisk økonomi

Regeringen negligerer de store udfordringer, kommunerne står med. Det går ud over handicapfamilier, der i forvejen er bundet op i den daglige kamp. De har gennem årtier levet med fejl i omkring hver anden af de sager der klages over. Alligevel har det stort set ikke haft konsekvenser. Omvendt har ressourcefyldte boligejere fået meget omtale, selvom der er langt færre fejl i deres sager i boligbeskatning.

Der er indgået budgetforlig rundt om i landet. I mange kommuner giver “skal-opgaver” en kaotisk økonomi. Det gælder især handicapområdet, hvor der gennemføres store besparelser. Kommunerne mangler økonomi til at løfte opgaverne – og som en uundgåelig konsekvens  skranter retssikkerheden på handicapområdet. Det  bekymrer dog hverken regeringen eller KL. Tværtimod hænger man os ud som dyre udgifter.

I HandicapPolitisk Udvalg (HPU) vil vi gerne danne os et overblik over situationen i kommunerne, så vi kan arbejde mere systematisk med den. Send gerne en kort situationsbeskrivelse til os, så vi kan handle. [email [email protected]]