Tjeneren: Pandemien tog fokus fra vores faglige kamp

Sinem Demir beretter om et kvindefag under ekstremt pres. Mens journalisterne
var optaget af Covid19, blev hun lockoutet af Jensens Bøfhus – og siden ikke
genansat.
Jensens Bøfhus har egentlig haft overenskomst i tredive år, men i efteråret 2019 meldte
kæden sig pludseligt først ud af arbejdsgiverforeningen HORESTA og opsagde
efterfølgende overenskomsten til bortfald. I stedet insisterede de på en anden
overenskomstsmodel, som er skræddersyet til restauranter med buffet som koncept, og
som kun arbejder med en af de fire faggrupper i restaurationsbranchen. Denne model
ville give en lille lønfremgang på seks kroner i timen til deres kokke, der primært er
mænd. Tjenere ville derimod opleve en markant lønnedgang fra 152 til sølle 132 kroner
i timen.

Kvindefag i konflikt
Langt de fleste tjenere er kvinder, og jobbet indebærer stort psykisk pres, forklarer Sinem, der har arbejdet som tjener hos Jensens Bøfhus i syv år.

• Du står med ansvaret for 8-10 borde ad gangen, fra de træder ind i restauranten til de forlader restauranten, og du skal altid stå klar, hvis de mangler noget ved bordet. Det er også dig, der er ansigtet udadtil og som skal tage skideballen, hvis gæsterne er utilfredse. Konsekvensen blev en konflikt varslet til den 23. marts, men kort forinden gjorde pandemien sit indtog. Det komplicerede sagen, for som alle andre restauranter lukkede Jensens Bøfhus for alt andet end takeaway.
  • Som tillidsrepræsentant for mine kolleger krævede jeg, at Jensens Bøfhus udskød lockouten til efter pandemien. Det var de ikke lydhøre overfor, fortæller hun. Pandemien tog opmærksomheden
  • De, der var i fagforening, fik konflikt-understøttelse under lockouten, men økonomiske bekymringer fyldte meget på grund af nedlukningen.
  • Selvom jeg ikke kan bevise det, så ved jeg, at mange kolleger blev presset af ledelsen til at melde sig ud af fagforeningen. Pandemien gjorde os usikre og skræmte. Kunne vi få vores job igen? Kunne vi overhovedet få et andet job, når hele hotel- og restaurationsbranchen var lukket ned? lyder det fra Sinem. Hun har personligt mistet sin stilling og mener, at Covid19 spændte ben for den faglige kamp mod Jensens Bøfhus.
  • Pandemien betød, at konflikten ikke fik den opmærksomhed, vi havde brug for. Derudover valgte 3F – modsat Jensen Bøfhus – at tage ansvar for samfundet og hensyn til coronaen ved at udskyde en modkonflikt nogle måneder. Den blev omsider iværksat 1. september, så restaurantkæden har fået en hel sommer til at samle sig og finde rytmen.