Ungdommen var rød på Ungdommens Folkemøde

Hvad mener I om ’gamer’-afhængighed? Hvad med legalisering af hash? Burkaforbud, ligestilling, klima, flygtninge, uddannelsesloft? Spørgsmålene var mange og gode i vores telt på Ungdommens Folkemøde i Valbyparken, og med over 30.000 deltagere, kan det ikke undre, at aktivister og ansatte fra Enhedslisten og SUF havde travlt med at tale politik.

Didde Jacobsen, Organisationsteamet

Teltet summede af liv fra morgen til eftermiddag, hvor man, ud over at få svar på sine spørgsmål, kunne tage en selfie i den røde ’photobooth’, vælte regeringen med dåsekast og tippe 13 om EU. Lørdag eftermiddag var der fællessang af den røde sangskat med “Jeppe the Rebel”, hvor man kunne skråle med på Røde Wilfred og Internationale.

– Det har været helt vildt spændende at høre om, hvad der rører sig hos unge uden for SUF. De samtaler, jeg har haft, giver mig stor tiltro til, at vi sammen kan skabe forandringer i Danmark, fortæller Lasse Andersen fra SUF.

Kampen mod racisme og for at redde kloden

Folketingspolitikere og SUF-aktivister talte side om side med unge om deres samfundsfagsprojekter og personlige spørgsmål. Langt størstedelen af de unge nikkede anerkendende, når vi talte om vores visioner for fremtiden. Et af de helt store emner var antiracisme og hadretorik om flygtninge og indvandrere – og SUFs klistermærker med “Mit tøj, mit valg”-slogan blev revet væk.

Flere unge med etnisk baggrund fortalte personlige historier om, hvordan de følte sig uvelkomne i Danmark efter DF’s nye kampagne, og om hvordan de føler sig utrygge ved at gå på gaden pga. de racistiske tilråb, de selv og deres venner oplever. Alligevel var det opløftende at høre, hvordan stort set alle de unge mennesker tog afstand fra retorikken og den racisme, der foregår i vores samfund.

Klimakrisen var en anden sag, der virkelig optog de unge. De efterlyste konkrete politiske handlinger og mere fokus på, hvordan vi retter op på vores klima. Fredag blev der stillet skarpt på klima. Det Grønne Kontor fra Christiansborg var i teltet for at give vores bud på, hvordan vi kan skabe en ambitiøs og god klimapolitik, så vi igen kan blive et foregangsland på klimaområdet.

– Ungdommens Folkemøde er fantastisk! Enormt mange unge kom forbi Enhedslisten og SUFs telt for at spørge ind til vores holdninger. Særligt klimaspørgsmålet optog mange, og man mærkede virkelige deres engagement og bekymring for fremtiden. Ingen fornægtede problemet, men var ivrige efter gode idéer og forslag, siger folketingskandidat Mai Villadsen.

Næste stop: Ungdomsfestival

Fra den officielle talerstol – ølkassen, kunne de unge høre Pernille Skipper tale om, at vores klima kalder på politiske løsninger. Til ungdomspartiernes debat gav Mai Villadsen Venstres Ungdom tørt på i debatten om uddannelse og adgangskvotienter, da de ikke kunne svare på, hvor man skulle gå hen for at få en uddannelse, hvis man ikke har bestået sin 10. klasses eksamen. Vi må aldrig opgive mennesker, var budskabet fra Enhedslisten – Venstres Ungdom var mundlamme.

Der var kæmpestor interesse for at få mere information fra Enhedslisten og SUF, og over 60 unge mennesker skrev sig på listen for interesserede. Vi glæder os til at invitere dem til efterårets ungdomsfestival den 10.-12. november, som kommer til at have fokus på uddannelsespolitik i samarbejde med Uddannelsespolitisk Udvalg.