Vores ekstra mandater kommer fra jeres indsats

Enhedslisten kan få et kanongodt valg, men sejren er ikke hjemme endnu. Vi skal have folk til at tro på, at det nytter at stemme – og specifikt på Enhedslisten. Og der er både stort og småt, du som medlem kan bidrage med.

Pernille Skipper, politisk ordfører

Det går rigtig godt for Enhedslisten. Ifølge meningsmålingerne vil næsten hver tiende stemme på os næste gang. Vi kan også se, at der er enorm opbakning til det, vi vil. Derfor tyder alt på, at vi kan få et fantastisk valg. Men sejren er langt fra i hus.

Op til valget bliver alle røde og grønne

Ikke alle kan huske, hvad partierne har stemt de sidste fire-fem år. Det skal vi minde vælgerne om. Lige nu ser vi, at SF og Socialdemokratiet forsøger at udviske deres fortid i Thorning-regeringen. Selv Lars Løkke begynder at lyde venstreorienteret i sundhedspolitikken, på daginstitutionsområdet, på klimaområdet. Helt generelt må man sige, at jo tættere på valget, vi kommer, desto mere begynder alle andre partier at lyde ligesom Enhedslisten!

Det er et klart og positivt tegn på, at rigtig mange mennesker er på linje med os. De fleste synes, at den grønne omstilling, sundheden og velfærden er det vigtigste, ligesom vi gør. Skattelettelser er der stort set ingen opbakning til. Og det tilpasser de andre partier sig efter – i hvert fald i selve valgkampen. Vi får altså mere konkurrence og skal knokle så meget hårdere for at minde vælgerne om, at vi er dem, der står fast på solidarisk politik, også efter valget.

Dem, der ikke stemmer

Et andet sted, hvor vi har en udfordring – men også et kæmpe potentiale – er i forhold til de næsten 600.000 stemmeberettigede, der bliver hjemme på valgdagen. Rigtig, rigtig mange af dem ville nemlig have stemt på Enhedslisten eller et andet parti på venstrefløjen, og deres stemmer går tabt. Spørger man dem hvorfor, fortæller mange, at de har mistet håbet. De kan ikke se forskel på, om den ene eller den anden er ved magten. Der er også mange, der har forskellige udfordringer i deres liv, som gør det uoverskueligt at nå ned at stemme. Det skal vi kæmpe for at få lavet om på.

Derfor er der mange afdelinger i Enhedslisten, der banker på døre i udsatte boligområder og minder folk om, hvorfor de skal stemme. Man kan også organisere at køre folk til valgstederne eller lave aftaler om at følges med de andre forældre i skolen eller børnehaven. Det ville hjælpe mange, som er dårligt gående eller bor på landet uden bil og måske motivere flere til at komme af sted, når dagen kommer og de dagligdagsopgaver tørner op.

Alle bidrag hjælper

Hvis vi får flere ned at stemme, så har vi alle muligheder for at vinde det kommende valg. Vi har også gode chancer for at få mennesker, som normalt ville have sat kryds ved gamle partier, til at stemme mere venstreorienteret. Fordi de faktisk er enige med os. Men hvis det skal lykkes, har vi brug for alle bidrag i valgkampen. I de næste uger vil vi se kæmpedyre annoncer fra store partier med massiv partistøtte i ryggen, og de annoncer vil køre med slogans om f.eks. grøn omstilling, som kunne lyde som vores. Vi har ikke penge til at gøre det samme. Vi har vores medlemmer. Det er faktisk det eneste, vi har.

Så hvis du tænker: Nej, jeg kan ikke være aktiv, for jeg kan hverken organisere kørsel eller klatre i lygtepæle eller deltage i fire møder. Du er uundværlig alligevel! Bare det at tage en snak med sine kollegaer eller sin farmor om, hvad f.eks. forskellen på Enhedslisten og Socialdemokraterne er. Eller at hænge en plakat op i sit vindue og vise, at her er der nogen, der stemmer Enhedslisten. Det er alt sammen dele af at føre valgkamp, og vi har brug for hver eneste lillebitte ting.