50 år med fri abort -skal grænsen hæves?

Af: Anna Trads Viemose og Liv Hansson

I kølvandet på indskrænkede abortrettigheder i fx Polen og USA har Enhedslisten været centrale i at få debatten om den danske abortlovgivning til at blusse op igen. Det er i år 50 år siden Danmark indførte ret til fri abort frem til den 12. graviditetsuge efter års kamp og debat om kvinders kroppe og selvbestemmelse og efter tusindvis af usikre illegale aborter. Med Etisk Råds nyeste udtalelse, hvori et flertal anbefaler at abortgrænsen hæves, er der indkaldt til politiske forhandlinger. Her er vores argumenter for at hæve abortgrænsen:

Retten til selvbestemmelse

Det bør være den gravide, der selv træffer beslutningen om en eventuel abort indenfor sundhedsmæssigt forsvarlige grænser. Staten bør ikke kunne bestemme over kvindes kroppe og potentielt kunne gennemtvinge, at en kvinde gennemfører en graviditet og fødsel mod kvindens ønske. Hvis en gravid i dag ønsker en abort efter uge 12, er det et såkaldt abortsamråd, der beslutter om hendes ønske om en senabort skal efterkommes. Vi mener, at kvinder er fuldt ud i stand til selv at træffe denne beslutning – selvfølgelig med mulighed for rådgivning og støtte i forløbet.

Det er sundhedsmæssigt forsvarligt at hæve grænsen til uge 22

Der er ikke længere sundhedsmæssige risici for den gravide forbundet med aborter foretaget efter uge 12. En abortgrænse på 21+6 ligger derimod efter den rutinemæssige scanning, der tilbydes i 20. uge og inden levedygtighedskriteriet, som ifølge sundhedsloven er tidligst 22+6. En abortgrænse på uge 22 (21 uger + 6 dage) vil altså betyde, at gravide frit ville kunne træffe et begrundet valg om abort på baggrund af viden, som findes i uge 20. Og det vil samtidigt ikke være uforsvarligt i forhold til fostrets levedygtighed. En række organisationer anbefaler, at abortgrænsen hæves, herunder Sex og Samfund, Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi og senest Etisk Råd.

Abort efter uge 12 og op til uge 24 er allerede praksis i dag

I dag foretages der ca. 800 aborter hvert år efter 12. graviditetsuge. Dermed har vi som samfund anerkendt og accepteret nødvendigheden af at foretage aborter efter uge 12. Det kan være kvinder, der ikke har opdaget en graviditet pga. uregelmæssig menstruation og prævention, der ikke virker. Men det kan også være kvinder, der lever i et voldeligt parforhold og af frygt for egen sikkerhed ikke har turdet fortælle om graviditeten. Senaborter tillades i dag frem til uge 24 ifølge Abortankenævnets seneste årsrapport. Erfaringerne fra Sverige, hvor abortgrænsen har været uge 18 siden 1975, og fra Island, hvor abortgrænsen er uge 22, viser, at abortgrænser højere end vores nuværende ikke betyder flere eller senere aborter.

Vi sakker bagud internationalt

Da retten til fri abort indtil 12. uge blev indført i 1973, var Danmark blandt de mest progressive lande i forhold til spørgsmålet om at sikre adgang til sikker abort som en rettighed. Siden da har en række lande overhalet os. Abortgrænsen i Sverige er 18. uge og i Island 22. uge. Mens abortrettighederne er under stærkt pres fra reaktionære kræfter i lande som USA og Polen, bør vi herhjemme i stedet sikre retten til abort og kvinders ret til selvbestemmelse.