De fik ikke slået os ihjel – Debatten om borgerløn er ikke slut

Af: Gunna Starck, Borgerlønsnetværket

Årsmødet var nok for en del af os lidt af en skuffelse. Partiet er på mange måder i store vanskeligheder – økonomisk, organisatorisk, politisk og kulturelt. Og nogen fornyelse endsige løfte om nye toner var der ikke rigtigt.

For os i Borgerlønsnetværket var det i hvert tilfælde en skuffelse, at vores arbejde gennem årene med talrige udskydelser fik en så sølle behandling, som tilfældet var. Debatten på årsmødet viste os, at vores insisteren gennem årene på en ordentlig debat har været på sin plads. Det var vores indtryk, at mange blot fulgte ledelsens indstilling – først en side med en gentagelse af vores argumenter for borgerløn, så en lille side med hilsen fra Finn Sørensen om alle ulykkerne ved borgerløn, og så en konklusion gående på, at nu sidder vi helt stille og venter på, at det går over.

Men der tager I fejl.

Vi i Borgerlønsnetværket bliver ved med at arbejde for, at Listen tager et opgør med hamsterhjulet, med at vi lever for at arbejde til vi segner, med at samfundssindet går ud på, at arbejde er det samme som, at “vores” arbejdskraft skal en tur rundt om en profitmager for at være noget værd. Vi er i gang med nogle spændende tiltag med forsøgsordninger, med økonomiske beregninger m.m.

Vi er ikke alene

Tværtimod er vi mange, der arbejder for, at alle mennesker kan få et mindre stresset liv. Vi arbejder sammen med BIEN, Basic income Earth Network, https://basisindkomst.dk/. Og vi har sammen med Alternativet haft møder med en gruppe borgerlønsentusiaster fra Barcelona, som har udformet et stort forsøg med borgerløn, som tænkes udfoldet i Catalonien. Så vi fortsætter ufortrødent vores spændende og vigtige arbejde for borgerløn. Vil du være med? Og have vores pjece på en pdf – restoplaget forsvandt undervejs til Folketinget. Så skriv til Peter [email protected]