Derfor har vi skrevet et alternativt forslag til globaliseringsprogram

Allan Ahmad, Anne Overgaard Jørgensen og Mikkel Warming

Der er brug for et nyt forslag til et globaliseringsprogram i Enhedslisten. Derfor har vi, den oprindelige skrivegruppe nedsat af HB i 2017, skrevet og indsendt et alternativt forslag til globaliseringsprogram.

Hovedårsagen er, at vi fra begyndelsen ville fokusere på global økonomi som den helt afgørende faktor i globaliseringen – det er nøglen til at forstå de samfundsmæssige forandringer, der sker i disse år i verden.

Vi havde desuden en ambition om et relativt kort og læsevenligt programudkast, da det er vigtigt, at så mange som muligt diskuterer og forholder sig til den økonomiske globalisering og de forandringer, denne medfører i disse år.

Vi synes ikke, at det udkast, som HB (flertallet) er kommet frem til, lever op til dette. Vi synes det spreder sig over alt for mange politikområder på den internationale scene og til gengæld mangler en fokuseret analyse af globaliseringen af økonomien. Når programmet spænder over så mange områder, som det gør, er det svært at læse og mangler en tydelig rød tråd. Det synes vi er ærgerligt, og vi frygter, at det giver en uklar debat, og at delprogrammet heller ikke vil blive brugt nok, efter det er vedtaget.

Ydermere indgår der i HB’s forslag også en ganske omfattende og vigtig debat om Enhedslistens asyl og flygtningepolitik, hvor der kan være nogen uenighed. Men vi synes ikke, at det emne skal pakkes ind i en debat om økonomisk globalisering, hvor emnet enten vil skygge for debatten om globaliseringen af økonomien eller bliver glemt i den. Et sådant emne fortjener et selvstændigt fokus og god tid til afklaring.

Derfor har vi lavet det alternative forslag til globaliseringsprogram, hvor vi har forsøgt at lave et mere fokuseret og kortere programudkast, hvor debatten om flygtninge og asyl ikke fylder noget. Vi er helt klar over, at vi ikke ved alt og ikke har fundet de vises sten, når det gælder globaliseringsøkonomi. Vi har derfor trukket på gode kammerater i partiet, som ved mere end os på række områder.

Forkortet af redaktionen