En samlende EU-politik

Inge Christoffersen, bestyrelsesmedlem Aarhus Vest

Min oplevelse af EP-valgkampen lader desværre meget tilbage at ønske. Jeg oplevede et splittet parti, hvor man i den grad delte sig, og folk kun ville føre valgkamp for enten EL eller N. Ved at stille op selv har EL opnået en intern konkurrence imellem de to. I stor modsætning til tidligere EP-valgkampe, hvor man hjalp hinanden med plakater, husstandsomdeling osv.

Derfor må vi nu se indad, og fokusere på at få samarbejdet til at fungere igen. Det kræver efter min mening en revidering af vores EU-politik. Jeg synes at det står klart, at både vores medlemmer samt vælgere har rykket sig på dette område. Det ser ud til, at man er gået væk fra den helt hardcore UD-politik. Tiden er med BREXIT løbet fra dette, så folk i dag ikke længere tror på, at det er realistisk at træde ud af EU med en bedre aftale. Det er min tolkning, af den måde stemmerne faldt på.

Dette bør kunne afspejles endnu mere i vores EU-politik. Vi er nødt til at høre alle medlemmer, og der er god tid til en lang proces inden næste EP-valg i 2024. Vi skal sørge for, at det bliver så EU kritisk som muligt, men med mindre vægt på UD. For mig er det endelige mål ikke nødvendigvis, at vi skal UD. Det afhænger fuldstændig af, om det er muligt at få en bedre aftale med EU, end vi har som medlem. Og sådan tror jeg mange både medlemmer og vælgere har det.

EL kom kun ind i EP med N’s stemmer. Derfor er det efter min mening bydende nødvendigt, at vi får samlet os, hvis vi skal have en chance for at bevare vores ene mandat. Vi skal hjælpe hinanden, som vi altid tidligere har gjort. Jeg er fuldstændig overbevist om, at det kan lade sig gøre at samle os igen. Når det kommer til stykket, så er EL og N jo ikke langt fra hinanden. Selv N ønsker jo ikke et hårdt DAXIT uden en aftale. De ønsker jo også, at vi kommer UD på en ordnet måde uden kaos.

Hermed min opfordring til, at årsmødet vil sætte gang i en proces til revidering af vores EU-politik.