EU-Parlamentet svigter klimaet og kampen mod skattely

I dag har et flertal i EU-Parlamentet godkendt kommissionsformand Ursula von der Leyens EU-kommission. Nikolaj Villumsen fra Enhedslisten stemte imod og ærgrer sig over, at et flertal har stemt for en kommission, som hverken har lovet at styrke kampen mod skattely eller leve op til Paris-aftalen.

Simon Halskov, Rød+Grøn

At danske medlemmer af EU-Parlamentet kan acceptere den nye kommission stemmer ikke overens med løfterne fra valgkampen, mener Nikolaj Villumsen. Han kalder godkendelsen af kommissionen for et politisk svigt af klimaet, velfærden og de danske vælgere.

– Det er afgørende for Enhedslisten, at EU lever op til Paris-aftalen og leverer den nødvendige klimaindsats til de millioner af vælgere, der stemte for klimahandling. Det vil den nyvalgte EU-kommission ikke love, og det er mig ubegribeligt, at det ikke har fået SF, Radikale Venstre og Socialdemokraterne til at stemme imod, forklarer han.

Valgløfterne er glemt
I valgkampen lød det ellers fra rød bloks øvrige partier, at EU skulle handle overfor skattely.

– EU-parlamentet har i godkendelsesprocessen haft mulighed for at kræve en styrket indsats mod det fuskeri, vi oplever fra multinationale selskaber og rigmænd. Den magt har flertallet valgt ikke at bruge. Det er dybt tragisk for velfærden og alle os, der betaler vores skat, mener Nikolaj Villumsen.

Han konstaterer, at hverdagen har indfundet sig, og at de fleste danske medlemmer af EU-Parlamentet har gemt valgprogrammerne godt væk i skufferne.

– Men det betyder ikke, at kampen for klimaet og imod fuskerselskaber stopper her. Enhedslisten vil selvfølgelig fortsætte kampen hver eneste dag – men med dagens afstemning har bl.a. Socialdemokraterne, SF og Radikale Venstre gjort kampen markant svære, vurderer Nikolaj Villumsen.