Gladsaxe lod sig ikke køre over

Da Movia besluttede at fjerne køreplanerne på busstoppestederne, vakte det kritik blandt mange borgere. I Gladsaxe lod lokalafdelingen sig ikke stoppe af forvaltningen, men tog i stedet sagen i egen hånd.

Signe Skelbæk, Rød+Grøn og Enhedslisten Gladsaxe

Hvad der startede med endnu en afstemning, der ikke faldt ud til Enhedslistens fordel, endte i, at lokale Enhedslistefolk ramte lokalavisernes forsider og kom i TV på baggrund af en god idé.

For knap to år siden besluttede trafikselskabet Movia at fjerne trykte køreplaner fra busstoppestederne. I praksis betød det, at brugerne skulle vide hjemmefra, hvornår bussen kørte, eller at de skulle have fat i en smartphone, der kunne oplyse dem om det. Det vakte kæmpe kritik fra blandt andre Ældresagen, der i bogstavligste forstand følte, at deres medlemmer blev efterladt på perronen. Trods den massive kritik ændrede Movia ikke standpunkt, og det ledte til, at Gladsaxes Trafik- og Teknikudvalg i foråret 2019 skulle behandle en indstilling fra forvaltningen om ikke selv at købe busplanerne af Movia.

Det siger sig selv, at Enhedslisten ikke stemte for den indstilling, men alligevel blev det vedtaget, at forvaltningen ikke skulle foretage sig mere i den sag. Borgerne var efterladt med at tjekke rejseplanen hjemmefra eller bare stå og vente på, at bussen kom…

Tog sagen i egen hånd
Beslutningen vakte harme blandt Enhedslisten Gladsaxes medlemmer, da den på et medlemsmøde blev diskuteret. Den store diskussion affødte, at fem medlemmer, herunder Michael Dorph Jensen, der sidder i byrådet og er medlem af Trafik- og teknikudvalget, besluttede at komme borgerne til undsætning.

Michael er vores stærke layouter, så han stod for det grafiske arbejde, imens Emilce, der selv har siddet i byrådet, stod for at tjekke op på bussernes afgangstider. En masse timers arbejde senere og vupti: et stort oplag af køreplaner, der nøjagtigt viser, hvornår bus 68 kommer forbi.

Egon har en plan…
Herfra gik det stærkt. Femkløverens busplaner blev hængt op på 68’erens rute, og de er naturligvis udsmykket med det politiske slogan ”Egon har en plan – Vi har en køreplan” efterfulgt af et Enhedslistelogo. Så borgerne var ikke i tvivl om, hvorhen de skulle rette deres kommentarer. Heldigvis har de kun været positive. En enkelt var endda så glad over initiativet, at han spurgte Michael, om han ikke måtte donere penge til at støtte projektet. Til det svarede Michael kækt, at det behøvede han ikke, men pengene måtte han meget gerne sende til Dansk Flygtningehjælp.

Et samspil med læserbreve, målrettede annoncer i vores lokale avis og en artikel gjorde, at historien endte med at ramme TV2 Lorry. Kanalens reportage gav os i dén grad reklame, der ikke er til at betale sig fra. Glade borgere dedikerer læserbreve til at skrive, at de værdsætter vores aktivisme. Michael anslår, at der ligger omkring 20 timers arbejde i aktionen, men de mange reaktioner gør, at vi nu planlægger, hvornår vi kan udvide til at omfatte flere af busruterne. Forhåbentlig kan vi holde den kørende indtil næste kommunalvalg.