Hovedbestyrelsen har diskuteret situationen i Ukraine

Hovedbestyrelsen har holdt møde i weekenden, som på grund af de særlige omstændigheder endte ud i en længere drøftelse af situationen i Ukraine.

Ny debatform på årsmødet
Efter drøftelserne af Ukraine tog hovedbestyrelsen fat på den planlagte dagsorden, hvor den blandt andet skulle beslutte, hvordan EU-debatten på årsmødet skal faciliteteres. Her besluttede et mindre flertal, at der ud over plenumdebatten også skal være en times paneldebat med repræsentanter fra hvert stillet hovedforslag til et nyt EU-program.

Sexismeundersøgelsen er næsten klar

Hovedbestyrelsen fik også besøg af Kvinfo, som gav os det første indblik i den spørgeskemaundersøgelse, de har udført for os. Hovedbestyrelsen drøftede sammen med Kvinfo, hvordan vi som parti adskiller os fra mange andre partier, og hvilke råd Kvinfo kan komme med, så vi kan blive et bedre, rarere og tryggere sted at være for vores medlemmer. Kvinfos arbejde med undersøgelsen fortsætter, og det samme gør den arbejdsgruppe, Hovedbestyrelsen har nedsat, som skal agere følgegruppe for Kvinfo samt igangsætte arbejdet med de forslag til handling, som Kvinfo kommer med.

Våben til Ukraine
Sidste del af Hovedbestyrelsesmødets dagsorden blev ryddet, da den skulle tage stilling til, hvorvidt Enhedslisten skulle stemme for eller imod at sende våben til Ukraine.
Efter en kort debat blev der stemt, og flertallets afgørelse blev at stemme for at sende våben til Ukraine.
Det var tydeligt, at det var et meget svært emne at tage stilling til for Hovedbestyrelsesmedlemmerne – uanset hvad disse endte med at stemme.