Hvad gør Enhedslisten for, at vi kan få tillid til politiet?

I Danmark oplever vi nu politiets magtmisbrug og dækken over hinanden. Og i Den Uafhængige Politiklagemyndighed undersøger politiet sig selv.

Af: Jonas Schmidt,

Som tidligere vagtmand ved jeg, at det er lovligt for en vagtmand at lægge en person i håndjern, men det er ulovligt bagefter at slå personen. Hvis en vagtmand slår nogen, bliver man fyret og sigtet for vold. Og man mister sit vagtkort og retten til at være vagt i fremtiden, hvis man bliver dømt. Det undrer mig derfor, at samme handlinger ikke får konsekvenser for politiet.

DR viste i dokumentaren “Forfulgt af Politiet”, hvordan en indvandrerfamilie blev chikaneret, fik udøvet vold imod sig og direkte blevet truet af ordensmagten. Derudover har vi lige haft en familiefar, der var på vej ned for at hente sine børn, og som blev brutalt overmandet af flere betjente, uden nogen åbenlys grund. Sidst men ikke mindst, så har vi lige nu 6 betjente, der er blevet taget i at sælge narko. Det kører rent ud sagt ikke særlig godt for det danske politivæsen.

Og hvem undersøger så politiets ulovligheder? Det gør Den Uafhængige Politiklagemyndighed. Man kan kalde den Den Uafhængige Politiklagemyndighed for uafhængig fra nu af og til verdens ende. Faktum er dog, at politiet undersøger sig selv. Det er ikke et uafhængigt organ der undersøger dem. Og stort set ingen klagesager imod politiet falder ud til anmelderens fordel.

Politiet er en af retsstatens mest magtfulde myndigheder. De er både lovens og moralens vogtere. Der ligger et enormt ansvar for at holde loven som politibetjent. Og bryder politiet loven, bør hammeren falde hårdt. Det gør den ikke som det er nu.

Os i Enhedslisten bør foreslå, at der i Danmark bliver oprettet et statsligt organ, der er uafhængigt af politiet, og som skal undersøge både befolkningens klagesager og politiets egne forbrydelser. Derudover bør politibetjente, ligesom bandemedlemmer som følge af bandepakkerne, få forhøjet straf for deres lovbrud. For med den store magt den enkelte betjent har over pøblen, bør der følge et mindst ligeså stort ansvar med.

Vi skal have styr på politiet. Vi/ folket skal kunne stole på ordensmagten. Det bør være en politisk top prioritet for alle ansvarlige partier i Folketinget. Og derfor bør vi i Enhedslisten gå forrest.

Forfulgt af politiet – https://www.dr.dk/drtv/program/forfulgt-af-politiet_413660

Familiefar overfaldet –

6 kriminelle betjente –

Holmberg, L. (2018). Uafhængighed gør det ikke alene – en evaluering af Den Uafhængige Politiklagemyndighed. Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab105(3), 216–239. https://tidsskrift.dk/NTfK/article/view/120563