Nedrivningsvanvid møder modstand

’Almen Modstand’ er en bevægelse, der kæmper imod regeringens ghettopolitik. I Aarhus protesterer man mod nedrivningsplaner, der allerede er undervejs.

Elsebeth Frederiksen, aktiv i Almen Modstand

– I dag har vi boligområder i Aarhus, hvor mange står udenfor arbejdsmarkedet, og få får en uddannelse. Boligområder, som vender ryggen til resten af byen, lød det fra borgmester Jacob Bundsgaard til åbningen af Aarhus Festuge.

Anderledes lød budskaberne fra Almen Modstand, der holdt en happening før et byrådsmøde i august, hvor ghettoplanen var på dagsordnen:

– Skam jer! Bevar vores Almene Boliger! Nej til nedrivninger i Aarhus Vest!

Det er vores naboer, I taler omAarhus Byråd har været hurtig på aftrækkeren og lavet deres egen ghettoaftale forud for Folketingets; på mange punkter er den mere yderliggående. Men det har skabt modstand. Til byrådsmødet var blandt andet beboere fra områderne Gellerup og Toveshøj, som er vrede over, at deres blokke skal rives ned. Nogle af dem var formodentlig til deres livs første demonstration – og samtidig til deres livs første byrådsmøde.

Sikke en debat, de endte med at føre i byrådssalen. Nogle politikere talte pænt, men repræsentanterne for Venstre og Konservative gik hårdt til den. Ordene, som gik igen, var blandt andet “parallelsamfund” og “religiøse mørkemænd” og varianter heraf. Vi var rystede, da vi kom ud fra mødet. Det er vores naboer, de taler om på den måde!

Ghettopakke fødte modstandsbevægelseDet var regeringens ghettopakke, der lagde grunden for bevægelsen Almen Modstand. Her i Aarhus tager den udspring i Kulturkælderen i Bispehaven og kunsterkollektivet Andromeda, hvor især den unge Aysha Amin har været utroligt aktiv. Hun har blandt andet arrangeret såkaldte Demolition Tours for at fortælle om området og udpege de blokke, der skal rives ned.

Den 29. september bliver der demonstreret mod ghettopakken flere steder i Danmark, og vi er klar med plakater. Vi har også lavet underskriftsindsamlinger imod ghettopakken i selve Gellerup. Ikke alle var lige velinformerede om aftalen, så de var glade for, at vi dukkede op og gav information. Undervejs optog vi videoer, eksempelvis af en beboer, der fortæller om sine grunde til at skrive under. De kan findes på Facebook-siden for Almen Modstand. Følg siden – og følg med i vores aktiviteter og mulighederne for at skabe almen modstand!