Now the People!

Sammen med nogle af Europas stærkeste venstrekræfter lancerede Enhedslisten før sommer en ny venstrefløjsbevægelse. Sammen vil partierne frem mod EU-parlamentsvalget i maj fremlægge løsninger på nogle af de mest presserende, grænseoverskridende problemer. Jeg har mødt Enhedslistens spidskandidat, Nikolaj Villumsen, til en snak om valgsamarbejdet.

Frederikke Hellemann, EU-politisk rådgiver

Skattely, social dumping, antimilitarisering og et grønnere Europa er blandt de emner, som er på tapetet frem mod det kommende EU-parlamentsvalg for den europæiske valgplatform ’Now the People!’. Under mantraet “konkrete løsninger på konkrete problemer” samarbejder platformens seks partier og bevægelser om at finde fælles fodslag.

Et klart alternativ til venstre

Læser man debatspalterne i de danske aviser, får man let et indtryk af, at det kommende EU-valg alene er et valg mellem EU-centralisering og liberalisering med Merkel og Macron på den ene side og højrenationalisme og isolation med DF og Le Pen på den anden. En del af formålet med valgplatformen Now the People! er ifølge Nikolaj Villumsen at gøre op med den forestilling.

– Det, der er afgørende for os i dette samarbejde, er at vise, at der er et klart alternativ til venstre. At vi sammen kan pege på de løsninger, som gavner de mange i stedet for at give forrang til EU-eliten og store multinationale selskaber, siger forklarer han og uddyber:

– Der er mere end nogensinde før brug for internationalt samarbejde på et demokratisk, solidarisk og bæredygtigt grundlag. Desværre er EU ikke sådan et samarbejde, konstaterer han.

Alt for ofte er EU nemlig en del af problemet, fortæller Nikolaj Villumsen. Noget, som bl.a. kommer til udtryk, når EU forhindrer os i at forbyde sprøjtemidlet Roundup, som forgifter vores drikkevand.

Til kamp mod skattely

Før den officielle præsentation af valgsamarbejdet i juni tog fem af de seks partier forskud på samarbejdet med lanceringen af et fælles udspil til bekæmpelse af skattely.

Hvert år koster skattely de europæiske samfund milliarder af kroner. Forskere peger på, at vi i Danmark hvert år går glip af fem mia. kr. årligt på skattely – alene hvad angår tabte selskabsskatter. Ser man på privatpersoners brug af skattely, vurderer professor Niels Johannesen, økonomiprofessor på Københavns Universitet, at privatpersoner skjuler 39.000 mia. kr. på globalt plan. Heraf er 100-150 mia. kr. gemt af danskere.

Som led i det fælles udspil fremsætter partierne derfor forslag i deres nationale parlamenter om at indføre en national sortlistning af skattely, som går videre end EU’s. I takt med, at de listede lande lover at stramme reglerne, fjernes de fra sortlisten og undgår enhver sanktionsmulighed.

– Virkeligheden er, at EU’s skattely-sortliste er så hullet, at den er ubrugelig. Nu er ikke engang et åbenlyst skattely som Panama på listen, mens EU’s egne skattelylande som Luxembourg og Malta aldrig har figureret, siger Nikolaj Villumsen og fortsætter:

– Det er en falliterklæring fra EU’s side. Derfor er det også så vigtigt, at Enhedslisten ved det kommende valg ikke kæmper alene, men står sammen med vores venner i Podemos, La France Insoumise, Vänsterpartiet, Venstrealliancen og Bloco de Esquerda.