Psykiatrien får en akut håndsrækning

Enhedslisten fik med i næste års finanslov, at psykiatrien akut får tilført 6oo mio. kr. Pengene skal allerede fra næste år give flere sengepladser, bedre kvalitet og en hurtigere akutindsats.

Peder Hvelplund, psykiatriordfører

Langt størstedelen af pengene – 510 mio. kr. – er afsat til at forbedre psykiatriens kapacitet og kvalitet. De sidste mange år har området fået mærkbart færre ressourcer per patient. Derfor var det vigtigt for Enhedslisten at garantere penge til forbedret behandlingskvalitet.

Mindre tvang og bedre forhold for ansatte
Der er afsat penge til mere tværfaglighed og efteruddannelse. På den måde sikres et bredere udbud af behandlinger i psykiatrien, hvor der samtidig bliver tid til faktisk at se patienterne.

Det var også vigtigt for Enhedslisten at forbedre forholdene for de ansatte. Det er en forudsætning for at fastholde det dedikerede personale og trække nye kræfter til. Forhåbentlig vil nogle af dem, der har forladt faget, overveje at vende tilbage.

En del af midlerne skal forbedre kapaciteten på Sikringen. Ikke fordi vi vil udvide Sikringen, men fordi stedet har manglet ressourcer i en sådan grad, at svært syge borgere har ligget bæltefikseret i op til 13 måneder. Det er fuldstændig uanstændigt.

Endelig har Enhedslisten fået afsat 90 mio. kr. til retspsykiatrien. Også her mangler ressourcer i en sådan grad, at retspsykiatriske patienter optager pladser i den almene psykiatri.

Værdig psykiatri – også på lang sigt
Ved at få psykiatrien på finansloven med en bevilling på 600 mio. kr. årligt har vi lagt et vigtigt fundament for den 10-årige handlingsplan, der skal lægges til foråret.

Til den tid vil vi arbejde for en plan, der vægter forebyggelse, inddragelse af pårørende og koordination mellem almen praksis, den kommunale og den regionale indsats. Vi vil samtidig insistere på, at brugere, pårørende, ansatte og faglige organisationer bliver inddraget undervejs, så vi kan sikre værdig og sammenhængende psykiatri for alle.

Finansloven for 2020 er første vigtige skridt i den retning.