Psykiatrien skal på finansloven nu

Sammen med minimumsnormeringer er Enhedslistens store krav på velfærdsområdet én milliard kroner til psykiatrien. Sådan lyder det forud for torsdagens forhandlinger, der handler om velfærd. Derudover vil partiet sikre lettilgængelig, gratis tandlæge til socialt udsatte, pladsgaranti på krisecentrene og kræve, at finansloven også rummer forbedringer for mennesker med handicap.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Psykiatrien skal på finansloven. Det er hovedkravet, som Enhedslisten tager med til dagens finanslovsforhandlinger.

– Psykiatrien er et af de områder i vores velfærd, der er allerhårdest ramt af nedskæringer. Der er mange eksempler på meget syge mennesker, som bliver udskrevet til ingenting, selv om de langt fra er klar, forklarer politisk ordfører Pernille Skipper.

– Det kan vi ikke være bekendt i et velfærdssamfund. Vores krav er en milliard til psykiatrien, så vi kan komme i gang med at få oprettet flere sengepladser og få ansat mere personale med det samme, fortæller hun.

Velfærdssamfundet skal gribe de udsatte
En anden stor mangel i regeringens finanslovsudspil er tiltag på handicapområdet.

– Vi vil starte med at kræve, at unge over 18 med handicap får bedre mulighed for at blive boende sammen med deres familie, selv om de har brug for døgnovervågning derhjemme. Som det er i dag, bliver mange unge med handicap i den situation tvunget i botilbud og væk fra deres familie. Det skal selvfølgelig være familiens og den unges eget valg, siger Pernille Skipper.

Generelt er det Enhedslistens fokus, at velfærdssamfundet skal være der for de allermest udsatte.

– Derfor rejser vi også et krav om, at socialt udsatte skal have nem og ubureaukratisk adgang til gratis tandlæge, og at der skal være pladsgaranti på landets krisecentre, så voldsramte kvinder ikke skal afvises gang på gang, når de tager modet til sig og forlader en voldelig partner, forklarer enhedslistens politiske ordfører.